Sunday, June 14, 2015

ျမစ္သို႔စီး၀င္ေသာကဗ်ာမ်ား၊ ကဗ်ာသို႔စီး၀င္ေသာျမစ္မ်ား


ျမစ္သို႔စီး၀င္ေသာကဗ်ာမ်ား၊ ကဗ်ာသို႔စီး၀င္ေသာျမစ္မ်ား

        “ျမစ္အသံသည္ေတာင့္တျခင္းအျပည့္ရွိေနသည္။ နာက်င္ေသာ ဒုကၡေ၀ဒနာအျပည့္ရွိေနသည္။ မတင္း တိမ္ မေရာင့္ရဲေသာအလိုဆႏၵအျပည့္ရွိေနသည္။ . . .။ မ်ားစြာေသာရည္မွန္းခ်က္မ်ားရွိရာသို႔လည္းေကာင္း၊ ေရတံခြန္သို႔လည္းေကာင္း၊ မဟာသမုဒၵရာသို႔လည္းေကာင္း စီးဆင္းေနၾကသည္။ အားလံုးေသာရည္မွန္းခ်က္ မ်ားသို႔လည္း ေရာက္ရွိၾကသည္။ ရည္မွန္းခ်က္တစ္ခုအျပီးတြင္ တစ္ခုေပၚလာသည္။ . . .။ ရွာမွီးေနေသာ ထုိအသံသည္ ၾကင္နာဖြယ္ပဲ့တင္ထပ္ေနတုန္းပင္ရွိသည္။ သုိ႔ရာတြင္ အျခားေသာအသံမ်ားလည္း ထိုအသံႏွင့္ အတူတကြ ေပါင္းစုေနၾကသည္။ ၀မ္းနည္းသံ၊ ၀မ္းသာသံ၊ ေကာင္းသံ၊ ဆိုးသံ၊ ရယ္သံ၊ ငိုသံ၊ အသံေပါင္းအရာ၊ အသံေပါင္းအေထာင္တို႔ေပါင္းစုေနၾကသည္။”
          အထက္ပါစာသားမ်ားသည္ ဆရာပါရဂူဘာသာျပန္ ဟာမန္းဟက္စ္၏ သိဒၶတၳ၀တၳဳစာအုပ္မွျဖစ္သည္။ အဖန္ဖန္ေဟာင္းေျမ့သြားျခင္းႏွင့္ အဖန္ဖန္အသစ္ျဖစ္တည္ျခင္းကို ျမစ္မ်ားကေျပာျပလ်က္ရွိသည္။ ကမၻာေပၚရွိ ထင္ရွားေသာျမစ္ၾကီးမ်ားသည္ လွပျခင္းခမ္းနားျခင္းတို႔ႏွင့္သာမက လူ႔သမိုင္းအတက္အက်မ်ားတြင္ပါ ဆက္စပ္ စီးဆင္းေနသည္။ လူဦးေရစည္ပင္သာယာေသာႏိုင္ငံေတာ္ၾကီးမ်ားသည္ စိုက္ပ်ိဳးေျမေကာင္းစြာရရွိေသာ ျမစ္၀ွမ္းလြင္ျပင္မ်ား၌ စတင္ထူေထာင္ခဲ့ရသည္။ လူသားတို႔၏ အေျခခံလူေနမႈကြန္ယက္ထဲ၀ယ္ ျမစ္မ်ားက ယွက္ငင္အျမစ္တြယ္ေနသည္။ ဘာသာေရးကိုးကြယ္မႈ၊ ဒ႑ာရီပံုျပင္မ်ား၊ ထိုမွတစ္ဆင့္ အႏုပညာဖန္တီးမႈမ်ား အတြင္းသုိ႔ပါ ျမစ္ေရစီးသံကိုၾကားလာခဲ့ရေတာ့သည္။
          အႏုပညာရပ္မ်ား၏ဆင့္ပြားျဖစ္ထြန္းမႈကို ေျခရာခံၾကည့္ေသာအခါ ျမစ္တစ္စင္းကိုေလ့လာရသလို ခံစားရသည္။ အထူးသျဖင့္ကဗ်ာ။ ဘာသာစကားဟူသည့္ ထူးျခားအံ့ၾသဖြယ္ပစၥည္းေလးကို အစြမ္းကုန္ေဆာ့ ကစားခြင့္ကိုရရွိထားသည့္ ကဗ်ာဟူေသာအႏုပညာသည္ ျမစ္တစ္စင္းကဲ့သို႔ပင္ မ၀ံ့မရဲစီးဆင္းလိုက္၊ အရွိန္ျပင္း ေသာေတာင္က်ေခ်ာင္းေလးျဖစ္လိုက္၊ တည္ျငိမ္ျဖည္းညွင္းေသာအိေျႏၵကိုေဆာင္လိုက္၊ အခ်ိဳးအေကြးမ်ားျဖင့္ လွည့္စားလိုက္၊ အျခားျမစ္ေၾကာမ်ားျဖင့္ ပူးေပါင္းလိုက္၊ ပင္မေရစီးေၾကာင္းမွ ကိုင္းဖ်ာကြဲထြက္သြားလိုက္၊ ႏုန္း ဒိုက္မ်ားျဖင့္ ပိတ္ဆို႔ေတာ့မေယာင္ျဖစ္လိုက္။ “ေတာင္က်ေခ်ာင္းေတး၊ ေရ၀င္ေျပးလွည့္၊ ေရေအးၾကည္စြာ” (ျမကန္- ပုဂံေခတ္) မွသည္ “သင္းတြဲေျမာင္းၾကီး၊ အယဥ္စီးသည္၊ ျပင္ညီးျမစ္ေလာင္းေလာ၊ ျမစ္ေလာင္း . . ျမစ္ေလာင္း” (ငါးစီးရွင္ေက်ာ္စြာ - ပင္းယေခတ္) အထိ ေျဖးညွင္းျငိမ္သက္စြာစီးဆင္းခဲ့သည္။ ပိုမိုဖြံ႕ျဖိဳးလာေသာ ဘာသာစကားနယ္ပယ္ႏွင့္အတူ ကဗ်ာျမစ္ေရျပင္သည္ အင္း၀ေခတ္မွာ ပိုမိုက်ယ္ျပန္႔နက္ရႈိင္းလာခဲ့ျပီ။ “သဲခင္းသာ၀ယ္၊ သီတာၾကည္လဲ့၊ ငွက္သံႏြဲ႕ႏွင့္၊ လြမ္းဖြယ့္ျမိဳင္ေျခ” ကဲ့သို႔ေသာလွပေသာ အဖြဲ႔အႏြဲ႔မ်ားကို ေတြ႕လာရရံုမက “ႏႈိင္းေက်ာ္တုလြတ္၊ ေခါင္တမြတ္အား၊ ရက္၀တ္ေလွ်ာသံု၊ သီတာငံုသည္၊ ယမံုလွ်မ္းျပည့္၊ ထန္းေရႊမွည့္ႏွင့္၊ ေရၾကည့္ဘာသာ၊ တင့္နည္းရွာခဲ့” ဟူ၍ဗုဒၶအားျမစ္ေရမွာလွ်ံေမာက္ျပီး ပူေဇာ္သည့္ဟန္ ကြန္႔ျမဴးေရးဖြဲ႕မႈေတြရွိလာသည္ (ရွင္ဥတၱမေက်ာ္ေတာလားမွ)။
          ေတာင္ငူေခတ္မ်ားတြင္ေတာ့ ကဗ်ာျမစ္ေရသည္ပိုမိုက်စ္လ်စ္ေသာ အေရးအဖြဲ႔ဘက္ကိုေဇာင္းေပး စီးဆင္းခဲ့သည္။ “ေရယဥ္သီတာ၊ ေနာတတၳာမွ၊ သံုးခါရစ္ကြင္း၊ ႏြားကဆင္းသား၊ ခ်င္းတြင္းသလႅာ” (န၀ေဒး - ေရယဥ္သီတာခ်ီရတု)။ မင္းဆက္အေျပာင္းအလဲ ႏိုင္ငံေရးအေျပာင္းအလဲအရႈပ္အေထြးမ်ားစြာျဖင့္ ကုန္းေဘာင္ ေခတ္ေရာက္ေသာအခါတြင္ေတာ့ ကဗ်ာျမစ္၏စီးဆင္းမႈသည္ ပိုမိုျမဴးၾကြသြက္လက္လာကာ ျမင္ကြင္းရႈကြက္ ပိုမိုစံုလင္လာခဲ့သည္။ “ျမစ္၏ရတု၊ ျမဴႏုေ၀ေ၀၊ ေနကားအံု႔ပ်၊ ငါးၾကင္းၾကြေသာ္၊ ျဖဴဆြရိပ္ရိပ္၊ ကမ္းထိပ္သာေမာ၊ ျမစ္လယ္ေၾကာ၀ယ္၊ ေသာေသာက်ီးငွက္၊ အုတ္က်က္တည္ေထာင္၊ ရြာအေယာင္သို႔” (ေလွာ္ကား၃၀၀၀မွဴး - ျမဴးလွတည့္ေလခ်ီရတု) ကဲ့သို႔ သဘာ၀ေလာကကိုပိုမိုအာရံုျပဳေသာအဖြဲ႕မ်ားကိုလည္းေကာင္း၊ “သေဘၤာဧရာ၊ စုလွာခပင္း၊ အစင္းစင္းတည့္၊ ေလွခ်င္းရႈပ္ထပ္၊ ဆိပ္မလပ္မွ်၊ ကူရြပ္သမၺန္၊ သကၠတန္ႏွင့္” (စိႏၱေက်ာ္သူဦးၾသ - ရန္ကုန္ေရႊျပည္ခ်ီရတု) ကဲ့သို႔ေသာ လူမႈေရးစီးပြားေရး ျမင္ကြင္းမ်ားကိုလည္းေကာင္း၊ “ဧရာ၀တီ၊ ျမစ္လံုးနီမွ်၊ စီစီကၽြက္ကၽြက္၊ အုတ္အုတ္က်က္တည့္၊ ၾကြက္ကိုေၾကာင္ဖား၊ လုိက္ေသာလားသို႔” (ဦးေဖ်ာ္ - ပုလိပ္စားဧခ်င္း) ဟူသို႔ေသာ အေလာင္းမင္းတရားႏွင့္အင္း၀တပ္မ်ား ေရႊၾကက္ယက္တိုက္ပြဲျဖစ္ပြားရာကို ေရးဖြဲ႔သည့္ စစ္ေရး ရုပ္ပံုလႊာမ်ားကိုလည္းေကာင္း ကဗ်ာျမစ္ေရကိုေနေရာင္အလွပ္တြင္ ကြက္ကြက္ကြင္းကြင္းျမင္လာရသည္။ “မဲဇာေတာင္ေျခ၊ စီးေထြေထြတည့္၊ ျမစ္ေရ၀န္းလည္၊ ျမိဳင္ေတာဆီက”“စီးသြင္ညိဳရစ္၊ မဲဇာျမစ္လည္း၊ ထစ္ထစ္တြန္းဖိ၊ ခ်ံဳအတိႏွင့္” ။ ထိုစာသားမ်ားသည္ကား နာမည္ၾကီးမဲဇာေတာင္ေျခရတုထဲက မဲဇာျမစ္၏ ကာရန္အေ၀့အ၀ိုက္မ်ားျဖစ္ပါသည္။ တိတ္ဆိတ္မႈ၊ အေဖာ္ကင္းမဲ့ေသာ ထိတ္လန္႔အားငယ္မႈကို ျမင္ေရမ်က္ႏွာ ျပင္တြင္ ခံစားသိျမင္ရျပန္၏။
          ျမစ္တို႔သည္ တစ္ေျဖာင့္တည္းမသြား။ ကုန္းေျမအေနအထားကိုလိုက္၍ လမ္းေၾကာင္းေျပာင္းလဲရ၏။ တစ္ခါတစ္ရံ လမ္းေၾကာင္းအသစ္ကိုေဖာက္လုပ္ရင္း ျမစ္က်ိဳးအင္းမ်ားလည္းထားခဲ့ရ၏။ ကဗ်ာသည္လည္း ကာလ၊ ေဒသ၊ ပေယာဂ၏ လႊမ္းမိုးမႈကိုမေက်ာ္လြန္ႏိုင္သည့္အားေလ်ာ္စြာ ပံုသ႑ာန္ပိုင္း အႏွစ္သာရပိုင္းမ်ား ေျပာင္းလဲခဲ့ရသည္။ အထူးဖြံ႕ျဖိဳးအားေကာင္းခဲ့ေသာဂႏၳ၀င္ကဗ်ာသည္ ေခတ္စနစ္အေျခအေနေၾကာင့္ ျမစ္က်ိဳး အင္းတစ္ခုအျဖစ္သာ ဆက္လက္ရပ္တည္ခဲ့ရသည္။ ေခတ္စမ္းကဗ်ာ၏ရိုမန္းတစ္၀ါဒစီးေၾကာင္းသည္ ကဗ်ာျမစ္ ကို ေမာင္းႏွင္ျပန္သည္။ လူ႔သမိုင္း၏ေၾကာက္မက္ဖြယ္ကမၻာစစ္ၾကီးမ်ားအၾကားက သိမ္ငယ္ငုတ္လွ်ိဳးေနေသာ လူသားစြမ္းအင္ကို အေကာင္းျမင္စိတ္ႏွင့္ ဘ၀အလြမ္းအေမာရႈေထာင့္မွေရးဖြဲ႔သည့္ ေခတ္စမ္းကဗ်ာမ်ားက ျပန္လည္ညွိဳ႕ငင္ခဲ့ၾကသည္။ “ယဥ္ဧရာျဖဴျဖဴေဖြးရယ္က၊ ေတာင္ေဘးမွာ ေခြကာလည္ေတာ့၊ ခရီးသည္ ဟုိတစ္ေကြ႕ကိုျဖင့္၊ ေက်ာ္၍သာမျမင္ရေသာ္လဲ့၊ ေမွ်ာ္၍သာအထင္ျဖင့္လွခဲ့ေပါ့” (ေဇာ္ဂ်ီ- ျပည္ျမိဳ႕အေလာင္း ေတာ္ကႆပစခန္းမွ)။ ေခတ္စမ္းစာေပဦးေဆာင္သူတစ္ဦးျဖစ္သူဆရာေဇာ္ဂ်ီ၏ အေရးအဖြဲ႕တစ္ခုျဖစ္သည္။ ျမစ္၀ကၽြန္းေပၚေဒသရွိဖ်ာပံုဇာတိျဖစ္သူဆရာေဇာ္ဂ်ီသည္ ျမစ္မ်ားေခ်ာင္းမ်ား၏အလွအပႏွင့္ အေတြးအေခၚကို ဖြဲ႕ႏြဲ႕သည့္ေဗဒါလမ္းကဗ်ာမ်ားျဖင့္လည္း လူသိမ်ားခဲ့သည္။ ပုဂံေခတ္မွဘုရင္ႏွစ္ပါး၏ မာန္မာနကိုခ၀ါခ်၍ ဗုဒၶသာသနာအေပၚေစာင့္ေရွာက္ခဲ့ေသာျဖစ္ရပ္ႏွစ္ခုမွာလည္း ေလာကနႏၵာျမစ္ဆိပ္မွာျဖစ္ပြားခဲ့ေၾကာင္း ဆရာ ေဇာ္ဂ်ီကေထာက္ျပခဲ့၏။ “ႏွိမ့္ခ်မာန၊ ေအးျမေမတၱာ၊ ပြင့္လင္းလာသည္၊ နႏၶာေလာက ဆိပ္ကမ္းမွ။” ဟု ျမစ္အတြင္းက ႏွလံုးညြတ္ဖြယ္အလွတရားကိုလည္းရွာေဖြဖြဲ႔ႏြဲ႕ခဲ့ေလသည္။
          လူသား၏ဘ၀အားမာန္ႏွင့္ အလြမ္းအေမာကိုအားျပဳေသာလမ္းေၾကာင္းမွသည္ ျပည္သူလူထုကိုဗဟိုျပဳ သည့္ ကဗ်ာစီးေၾကာင္းတစ္ခု ေပၚထြက္လာခဲ့ျပန္သည္။ ကဗ်ာသည္လူထုဘ၀ကိုထင္ဟပ္ရမည္။ လူထုကို အက်ိဳးျပဳရမည္။ လူထုဟူေသာအသံသည္ ကဗ်ာျမစ္ေရစီးသံႏွင့္အတူပ်ံ႕လြင့္လာျပန္သည္။ “ႏြံေရာင္ေတာမွာ၊ ေရေၾကာဆန္တက္၊ စက္သံဆူညံ၊ ကူဘိုတာ..ရာမန္၊ ပက္တာ.. တရုတ္နီ၊ ဖုတ္ခ်က္ယဥ္ေက်းမႈေတြ႕ျပီေလ” (ေအာင္ေ၀း - ပမၼ၀တီကုိျဖတ္သန္းျခင္း)။ ဆရာေအာင္ေ၀း၏ ကဗ်ာမ်ားထဲတြင္ သေဘၤာႏွင့္ခရီးသြားရာမွ ျမစ္၀န္းက်င္ရႈခင္းမ်ား လူမႈဘ၀မ်ားကို ေတြ႕ျမင္ရပံုတို႔ကို မၾကာခဏျခယ္သေရးသားတတ္သည္။ ( ေမႊးရဲ႕ရင္ ကိုျဖတ္သန္းျခင္း။ ဟီေရာကလိတပ္စ္ကိုျဖတ္သန္းျခင္း။ ျမိဳ႕ျပရိပ္ခရမ္းျပာျမင္းရိုင္းႏွင့္ ေခတ္ျပိဳင္ကဗ်ာ ေက်းလက္။ - စေသာကဗ်ာမ်ားလည္းရွိ) ေမာင္စိန္၀င္း(ပုတီးကုန္း)၏ င၀န္ျမစ္မွဗႏၶက ကဗ်ာသည္လည္း ထိုနည္း၄င္းပင္ ျမစ္တြင္းခရီသြားမ်ား၏ဘ၀ကိုျခယ္မႈန္းထားသည္။ ဆင္းရဲသားလူထု၏ မြန္းၾကပ္မႈမ်ား၊ အခက္ အခဲမ်ားကိုလည္း ေမ့မထားဘဲ ေရွာင္ကြင္းမသြားဘဲ ကဗ်ာျမစ္ေရသည္ ျဖတ္သန္းစီးဆင္းခဲ့ေလသည္။
          ျမစ္ေရအလ်င္သည္ တသြင္သြင္စီးေနဆဲ။ ေရအေဟာင္းမ်ားေနရာတြင္ ေရအသစ္မ်ားေရာက္လာဆဲ။ သူ႔လမ္းေၾကာင္းကိုခ်ဲ႕ထြင္ဆဲ။ ျမန္မာလူငယ္တို႔၏ေ၀ဒနာျပည့္လွ်မ္းေသာႏွလံုးသားေၾကာင့္ ထြက္ေပၚလာသည္ ဟု ဆရာေဇာ္ေဇာ္ေအာင္က အခိုင္အမာအဆိုျပဳေသာ ေမာ္ဒန္ကဗ်ာစီးေၾကာင္းတစ္ခု ၀င္ေရာက္လာခဲ့ျပန္၏။ နားလည္ျခင္း နားမလည္ျခင္း လိႈင္းတံပိုးမ်ား၊ ကာရန္ရွိျခင္း ကာရန္မဲ့ျခင္းလိႈင္းတံပိုးမ်ား ထန္လာျပန္သည္။
ကိန္းဂဏန္းေတြလို သုညလို
ကေလးေတြလို ပန္းပြင့္လို
တိမ္လိုေလလို ေပါ့ပါးႏိုင္ခဲ့သလား။
ျမစ္ေရေတြတသြင္သြင္စီးဆင္းေနသလို
ငါတသြင္သြင္စီးခ်င္ရဲ႕။ (ထြန္းေ၀ျမင့္ - ျမစ္ )
ထိုကဲ့သိုဘ၀၏မတည္ျမဲေျပာင္းလဲျခင္းကို သတိျပဳမိၾကသည္။
စိမ္းညိဳ႕ေကြ႕ေကာက္ေသာျမစ္မ်ားမွ
အေရာင္မထြက္တဲ့ေက်ာက္တံုးတစ္ခုကို ေတြ႕ေသာအခါ
ငါ့ႏွလံုးသားကိုသတိရပါေလ။ ( ပိုင္စိုးေ၀ - အစိမ္းေရာင္ျမစ္သို႔တမ္းခ်င္း)
ထိုသို႔ ျမစ္သည္ ကဗ်ာဆရာကိုယ္တိုင္၏ခံစားမႈအပိုင္းအမ်ားလည္းျဖစ္ခဲ့သည္။
အခ်စ္ေရ
ျမစ္မွာျပည့္ျပည့္ေမာက္ေမာက္ရင္သားေတြရွိသကြဲ႕
အဲဒီ့ရင္သားေတြက ထိရင္ ႏွင္းဆီပန္းျဖစ္လို႔ေပါ့ (ေမာင္ေခ်ာႏြယ္ - ျမစ္အေၾကာင္း)
ထိုသုိ႔ျမစ္သည္ ေတြးေတာစရာနိမိတ္ပံုတစ္ခုလည္းျဖစ္ေနျပန္သည္။
“ကိုယ္ဘာေကာင္ဆိုတာ ကိုယ္စိတ္၀င္စားတယ္
ကိုယ္ဘာေကာင္ဆိုတာ ကိုယ္သိတယ္
ကိုယ္ဟာ ျမစ္ပါ” (ေမာင္သစ္ေ၀(ျမင္းျခံ) - ျမစ္ )
ထိုသို႔ ကိုယ္ပိုင္ေနထိုင္မႈပံုစံကိုလည္း ေဖာ္ထုတ္ခဲ့ၾကသည္။
          “ကိုယ္ေရးခ်င္တာေရးလိုက္တာ ၊ နားမလည္လည္းေနေပါ့ဆိုတာေလာကကိုေစာ္ကားတာ။ ကၽြန္ေတာ္ အေစာ္ကားမခံႏိုင္ဘူး။ အေနာက္ကဗ်ာဆရာေတြလည္းဒီလိုပဲ။ ဂ်ိမ္းဂၽြိဳက္စ္ ၊ သူေျပာခ်င္တာဘာလဲ။ ကၽြန္ေတာ္ နားမလည္ဘူး။ သည္ေတာ့ကၽြန္ေတာ္မဖတ္ေတာ့ဘူး” ဟု ဆရာျမသန္းတင့္က အျပတ္ေျပာခဲ့ဖူးသည္။ ထိုသို႔ ေသာအတိုက္အခိုက္အတားအဆီးမ်ားၾကားမွ ေမာ္ဒန္ျမစ္သည္ ထိုးေဖာက္စီးဆင္းခဲ့ပါသည္။ သူတုိး၀င္ႏိုင္သမွ် စိမ့္၀င္ႏိုင္သမွ် ထိုးေဖာက္ခဲ့သည္။ အထက္မွာဆိုခဲ့သလို ျမစ္၏ရွာမွီးေသာအသံသည္ ၾကင္နာဖြယ္ပဲ့တင္ထပ္ တုန္း အျခားအသံအသံမ်ားလည္းပါ၀င္စီးေမ်ာေနတုန္းပင္။ ဆရာေဇာ္ဂ်ီက ေလာကနႏၵာျမစ္ဆိပ္အေၾကာင္း လွမ္းေမွ်ာ္ေရးဖြဲ႔သလို လက္ရွိေခတ္၏ျဖစ္ပြားေနဆဲ ျမစ္ဆိပ္ျမင္ကြင္းတစ္ခုကိုေရးထားသည့္ ကဗ်ာတစ္ပုဒ္ လည္းရွိေသးသည္။
“ႏြားေတြက သူ႕ေျခရာေပၚနင္း
သူကႏြားခြာရာေပၚနင္းနဲ႔
အဲဒီ့ညေနခင္းက ဖုန္တေထာင္းေထာင္းထဲ
ျမစ္ဆိပ္ကိုဆင္းသြားလိုက္ၾကတာ
လူကဦးေဆာင္တာလား
ႏြားေတြကဦးေဆာင္တာလား”
          ဆရာေမာင္ေအာင္ပြင့္၏ ျမစ္ဆိပ္ကဗ်ာမွစာသားမ်ားျဖစ္သည္။ ခဏေနေတာ့သူလည္း ႏြားေတြလို ေရေသာက္ဆင္းလိုက္တာပါပဲ ဟူေသာစကားသည္ လက္ရွိေခတ္၏ေသမထူးေနမထူးအေနအထားတစ္ခုကို ဖ်တ္ခနဲျမင္လိုက္ရေစသည္။ ထုိနည္းတူ ျမစ္မ်ား၏ အသံုး၀င္မႈ၊ အာဏာဓားစက္ေအာက္မွာ ျပဳသမွ်ႏုေနရေသာ ျမစ္မ်ား၊ အသိဥာဏ္နည္းပါးေသာလူေတြ၏ပရမ္းပတာလုပ္ရပ္မ်ားေၾကာင့္ က်န္းမာေရးခ်ိဳ႕တဲ့လာေသာ ျမစ္မ်ား ကိုလည္း ကဗ်ာဓာတ္ကျဖန္႕က်က္သိျမင္ခဲ့ပါေသးသည္။
“မဲေခါင္ - ငါဟာမင္းရဲ႕စ်ာပနကို မျမင္ခ်င္ဘူး
က်န္းမာသန္စြမ္းစြာလႈပ္ရွားေနတဲ့
မင္းရဲ႕ သဘာ၀အလွတရားကိုသာ ငါထာ၀ရျမင္လိုတယ္
ဒါေၾကာင့္ငါမင္းကို ကယ္ဆယ္ရလိမ့္မယ္
ငါမင္းအတြက္ ကာကြယ္တိုက္ခိုက္ရလိမ့္မယ္” (မင္းထက္ေမာင္ - မဲေခါင္ ငါလာတယ္မင္းဆီကို)
          မဲေခါင္ျမစ္၏ သဘာ၀ႏွင့္ဖြဲ႕စည္းပံုကို ကဗ်ာအျမင္ျဖင့္ေရးဖြဲ႕ထားေသာထိုကဗ်ာနည္းတူ ယခုအခ်ိန္မွာ ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ၾကံဳေတြ႕ေနရသည့္ အမိဧရာ၀တီ၏ရွင္သန္မႈအတြက္လည္း ကဗ်ာလိႈင္းလံုးမ်ားအားေကာင္း ေနဆဲျဖစ္ပါ၏။
“သန္း ၆၀ ထဲမပါတဲ့လူတခ်ိဳ႕တေလကလြဲရင္
အားလံုးငိုခဲ့ၾကေပမယ့္
ျမစ္ကိုမ်က္ရည္နဲ႔မွ အသစ္ျပန္လုပ္လို႔မရတာ။” (နကၡတ္နီ - ဧရာ၀တီ)
“ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္
ျမစ္ကိုပင္လယ္ဆီေခၚသြားရမယ္။” (မင္းနဒီခ - ဧရာ၀တီေပၚမွသမုဒၵရာမ်ား)
“ျမစ္က ေရြးခ်ယ္တာမဟုတ္ဘဲ
ျမစ္ကို က်ေနာ္တို႔က ေရြးခ်ယ္ခဲ့တာျဖစ္ပါတယ္။”
(လင္းခါး - ဧရာ၀တီဒါနေျမာက္ေအာင္ ကာလေပါက္ေစ်းနဲ႔လာတဲ့သူေတြ ေတာ္သင့္ျပီ)
“တစ္ခု ကတိေပးပါသမီး
အဲဒီ့ျမစ္ၾကီးကို
ခဲနဲ႔လံုး၀မေပါက္ပါဘူးလို႔။” (ေနမိုး - ျမစ္)
“သားရဲ႕ပထ၀ီစာအုပ္ကို အျမန္လွန္ေလွာၾကည့္မိတယ္
ပိုျပီးအံ့ၾသထိတ္လန္႔ဖြယ္
သားဆြဲထားတဲ့ျမန္မာျပည္ေျမပံုေပၚမွာ
ဧရာ၀တီဟာ ဟာလာဟင္းလင္း။” ( လူေဇာ္သစ္ - သားရဲ႕တင္ပါးေပၚကအရႈိးရာမ်ား)
ကမ္းေပၚကေန ေအာက္ကိုငံု႕ၾကည့္တယ္
ေအာက္ကေန ကမ္းပါးေပၚကိုေမာ့ၾကည့္တယ္
အဲဒါ ကၽြန္ေတာ္တို႔ေန႔စဥ္ဘ၀ ျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။” ( မိုးေ၀း - ဧရာ၀တီ )
          ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ေလာကဓံအနိမ့္အျမင့္တိုင္းမွာ မခြဲမခြာအတူပါ၀င္ခဲ့သူ ဧရာ၀တီျမစ္အေပၚ ကဗ်ာျဖင့္ စာနာစိတ္ထားၾကသည္။ ေမတၱာစိတ္ညႊတ္ၾကသည္။ ဧရာ၀တီျမစ္ႏွင့္ ကဗ်ာျမစ္စီးေၾကာင္းတုိ႔ ခ်စ္ၾကည္စြာ ပူးေပါင္းခဲ့သည္။
“ေရလိႈင္းတစ္တြန္႔စာမွ်
ေနာက္မရြံ႕ခဲ့တဲ့ျမစ္
သင့္ကို . . ငါတုိ႔ခ်စ္ျမတ္ရဲ႕” (ေမာင္ႏိုင္လင္း(ေကာလင္း) - မဟာဧရာ၀တီကဗ်ာရွည္ )
          ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာထဲက တျငိမ့္ျငိမ့္စီးဆင္းလာခဲ့ေသာ ကဗ်ာျမစ္ေရအလ်င္သည္ အၾကမ္းအႏြဲ႕ အလွည့္အေျပာင္းမ်ိဳးစံုၾကံဳခဲ့ရျပီ။ ၀ါဒမ်ိဳးစံု အယူအဆမ်ိဳးစံုတို႔၏ ရိုက္ခတ္မႈကို ခံခဲ့ရျပီ။ သို႔ေသာ္ အစဥ္မျပတ္ စီးဆင္းသစ္လြင္ေနျခင္းဟူေသာ သူ႔ဂုဏ္သတၱိကိုမူ ထိန္းသိမ္းထားဆဲျဖစ္၏။
“ျမစ္ဟာ ထိမ္၀ွက္လို႔မရႏိုင္တဲ့သကၠရာဇ္ေတြကို အနယ္က်ေပးသူပဲ
ျမစ္ဟာ အေမ့ခံသစၥာတရားေတြအတြက္ လိႈင္းၾကီးေလွၾကီးဂီတပဲ
ျမစ္ဟာ ရာဇ၀င္ေကာက္ေၾကာင္းေတြမေရးဘဲထင္ေနတဲ့ ၾကည့္မွန္ပဲ
ျမစ္ဟာ အနာဂတ္ေတြတ၀ုန္း၀ုန္းျပိဳေနတဲ့ ကမ္းပါးယံပဲ” (အိျႏၵာ - ဧရာ၀တီ သူစီးထြက္သြားခဲ့ျပီ ပင္လယ္ဆီ)
          ကဗ်ာဆိုတာကာရန္၊ ကဗ်ာဆိုတာစကားလံုအလွ၊ ကဗ်ာဆိုတာရစ္သမ္၊ ကဗ်ာဆိုတာ ရိုးရွင္းမႈ၊ ကဗ်ာဆိုတာခံစားခ်က္၊ ကဗ်ာဆိုတာ အိုင္ဒီယာ၊ ကဗ်ာဆိုတာ ကဗ်ာ၊ ကဗ်ာဆိုတာ ျပည္သူ႔အသံ၊ ကဗ်ာဆို တာရြတ္ဆိုဖို႔၊ ကဗ်ာဆိုတာမွတ္တမ္း၊ ကဗ်ာဆိုတာအသိဥာဏ္၊ ကဗ်ာဆိုတာျပဳလုပ္ျခင္း၊ ကဗ်ာဆိုတာ ဘာမွ မဟုတ္ . . စေသာေျမာက္မ်ားစြာေသာ အဓိပၸာယ္သတ္မွတ္ခ်က္မ်ားျဖင့္ ကဗ်ာ၏စည္းေဘာင္ကို အနားခတ္ရန္ ၾကိဳးစားခဲ့ေသာ္လည္း ကဗ်ာသည္ သူ႔သဘာ၀အတိုင္း လြတ္လပ္လွပစြာ စီးဆင္းေနဆဲပါပင္။
        “နိယာမ ရွိသျဖင့္ အံ့ၾသဖြယ္ေကာင္းသည္။ သခၤါရရွိေသာေၾကာင့္ စိတ္၀င္စားဖြယ္ေကာင္းသည္။ . . . ။ လီရနာေရာ၊ ဂဂၤါေရာ၊ ဧရာ၀တီေရာ အျမဲလည္းရွိေနသည္။ အျမဲလည္းေျပာင္းလဲေနသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ အံ့ၾသ ဖြယ္ေကာင္းသည္။ ျမင္းမိုရ္ေတာင္တို႔၊ ျမစ္တို႔ဆိုသည္က သယံဇာတသဘာ၀ေတြပါ။ ကဗ်ာဆိုသည္ကလူလုပ္ ထားေသာ ထံုး ပါ။ လူလုပ္ထားေသာ ထံုး ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ သခၤါရပိုရွိသည္။ . . . ။ နိယာမဟုထင္မွတ္ထား သည္တို႔ သခၤါရႏွင့္သဟဇာတျဖစ္ရန္ ႏြဲ႕ရ၊ ေပ်ာင္းရ၊ ဆန္႔ရ၊ က်ံဳ႕ရ၊ ညႊတ္ရ၊ ေကြးရသည္တို႔ကိုၾကည့္ရင္းလည္း ရင္ဖိုၾကည္ႏူးမိသည္။”
          ဆရာတကၠသိုလ္ဘုန္းႏိုင္၏ လီရနာ၊ ဂဂၤါ၊ ဧရာ၀တီ ေဆာင္းပါးရွည္ၾကီးထဲမွ စာသားအခ်ိဳ႕ျဖစ္သည္။ ကဗ်ာကိုယ္တိုင္သည္လည္း ေလာကဓမၼတစ္ခုျဖစ္ေသာေၾကာင့္ သခၤါရကိုမလြန္ဆန္ႏိုင္။ သို႔ေသာ္ ကဗ်ာကို ခ်စ္ၾက ျမတ္ႏိုးၾက စြဲလမ္းၾကသည္မွာ ကဗ်ာသည္ ႏွလံုးသားႏွင့္ဦးေႏွာက္ကို မွ်ေျခမွာထားျပီး ေဆာင္ရြက္ရ ေသာ လူ႔စြမ္းရည္ အသိပညာ၏ ျပယုဂ္တစ္ခု ျဖစ္ေနျခင္းေၾကာင့္ဟုထင္ပါသည္။
“လူျမစ္ၾကီး
တဟီးဟီးစီးဆင္းေနေလရာ
ေထြးေထြးလံုးလံုး လူလံုးၾကီးအၾကား ေသြးေခၽြးေခ်ာဆီေတြနဲ႔ တရႊဲရြဲေမ်ာ
ျမင့္ရာမွလိမ့္လာၾက နိမ့္ရာမွ လွံစိုက္ၾက လူတံခြန္ထဲ ေ၀ါခနဲ
လူေဗဒါေတြ လူဒိုက္ေတြ လူအမိႈက္ေတြနဲ႔ လူစရိုက္ေတြဖြဲ႕ လူျမစ္က်ိဳးအင္းေတြထားခဲ့
လူလက္တက္ လူစီးေၾကာင္းေတြ လူေရေက်ာ္ေတြနဲ႔ ေသေဖာ္ညွိ
ေပ်ာ္ေပ်ာ္ၾကီး မ်က္စိမွိတ္ ဒိုင္ဗင္ခုန္ဆင္းထား
သမုဒၵရာရဲ႕ အဆံုးထိဆက္သြား” ( ပန္ဒိုရာ - လူျမစ္ၾကီး )
          ကဗ်ာသည္လည္းေကာင္း လူသည္လည္းေကာင္း အဆိုးအေကာင္းသဘာ၀တို႔သည္လည္းေကာင္း ေျပာင္းလဲျခင္းစီးေၾကာင္းထဲ လိုက္ပါေနရျမဲျဖစ္ပါသည္။ ကဗ်ာေရးသူမ်ား ေျပာင္းလာသလို ကဗ်ာမ်ားလည္း ေျပာင္းလာၾကသည္။ ဆက္လက္ေျပာင္းလဲၾကရဦးမည္။ အေျခခံစံမ်ား၊ စည္းမ်ဥ္းမ်ား၊ လက္ခံယံုၾကည္မႈမ်ား ၊ အေျခအေန အခ်ိန္အခါ၏ လႊမ္းမိုးမႈမ်ားသည္လည္း ေျပာင္းလဲျခင္းလမ္းေၾကာင္းကို ပဲ့ကိုင္ၾကပါလိမ့္ဦးမည္။ ထိုသို႔စီး၀င္ၾကရင္း တစ္ခ်ိန္ေတာ့ပင္လယ္ထဲဆံုၾကရမည္သာ။ ကမၻာဦးအစက ျဒပ္စင္ေပါင္းစံုပင္လယ္ထဲစီး၀င္ ျပီး နည္းလမ္းမ်ိဳးစံုႏွင့္ဓာတ္ျပဳၾကကာ ကာဗြန္+ဟိုက္ဒရိုဂ်င္+ေအာက္စီဂ်င္အတြဲအစပ္မွ အသက္ဓာတ္၏ မူလျဖစ္ထြန္းလာခဲ့သလို မတူညီေသာအယူအဆေရအလ်င္မ်ား မတူညီေသာကဗ်ာပံုသ႑ာန္မ်ားသည္ က်ယ္ေျပာေသာပင္လယ္ထဲ ဓာတ္ျပဳေပါက္ကြဲၾကဦးမည္လားဆိုတာကေတာ့ စိတ္၀င္စားဖြယ္ျဖစ္ပါသည္။ ရႈေထာင့္မ်ားစြာမွ သူနည္းသူ႔ဟန္ႏွင့္မွန္ေနေသာႏိႈင္းရသေဘာတရားမ်ား အတူတကြရွင္သန္ေနထိုင္ျခင္းသည္ အႏုပညာေျမာက္ကဗ်ာတစ္ပုဒ္ျဖစ္ႏိုင္သလို သစၥာတရားသို႔ဆိုက္ေရာက္ေသာဓမၼနည္းလမ္းက် အမွန္တရားကို ရွာေဖြ ေမွ်ာ္လင့္ သိျမင္ရျခင္းသည္လည္း ကဗ်ာဆန္ေကာင္းဆန္ေနလိမ့္မည္ဟု ကၽြန္ေတာ္ ေတြးေတာေနမိပါေတာ့သည္။

မွဴးေန၀န္း
ကိုးကား။  ။လီရနာ ဂဂၤါ ဧရာ၀တီ (တကၠသိုလ္ဘုန္းႏိုင္) ၊ သိဒၶတၳ (ပါရဂူ) ၊ ဂႏၳ၀င္ျမန္မာကဗ်ာ (ေမာင္သာႏိုး) ၊ ျမန္မာစာညြန္႔ေပါင္းက်မ္း             အတြဲ(၅)၊ ေဇာ္ဂ်ီကဗ်ာေပါင္းခ်ဳပ္၊ ေဘးရန္ဆီးကာဧရာ၀တီျမစ္ေစာင့္ကဗ်ာမ်ား၊ မဟာဧရာ၀တီကဗ်ာရွည္( ေမာင္ႏိုင္လင္း -
            ေကာလင္း ) ၊ အျခားကဗ်ာစာအုပ္မ်ား၊ www.poemscorner.com ႏွင့္ linneainmhuu.blogspot.com
                 

                                                                                                                                                         

No comments:

Post a Comment